Η Αποκεντρωμένη απέρριψε την προσφυγή των κατοίκων του Λιβαδερού κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σερβίων για το δάσος – Τι απαντούν οι κάτοικοι

Share

spot_img

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας απέρριψε την προσφυγή κατοίκων του Λιβαδερού κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων για το δάσος της περιοχής.

Οι κάτοικοι ανέφεραν πως:

Μετά την απόφαση του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας να απορρίψει την διοικητική προσφυγή των κατοίκων του Λιβαδερού κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων για το δάσος της περιοχής, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι αφενός μεν διατηρούνται ακέραια τα δικαιώματά μας για την αναγνώριση των ιδιοκτησιών μας, και αφετέρου οι κάτοικοι έχουν κάθε δικαίωμα να ασκήσουν όλα τα ένδικα βοηθήματα και μέσα κατά της απορριπτικής απόφασης τόσο ενώπιον των διοικητικών αρχών, όσο και ενώπιον των διοικητικών και αρμόδιων δικαστηρίων.

Συγκεκριμένα, η Αποκεντρωμένη στην απόφασή της αναφέρει:

ΘΕΜΑ : «Εξέταση της από 27-05-2024 ειδικής διοικητικής προσφυγής κατοίκων της Κοινότητας Λιβαδερού του Δήμου Σερβίων κατά της αριθμ. 40/2024 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σερβίων».

 ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ – ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

  1. Τις διατάξεις:

α) Των άρθρων 3, 6 παρ. 1 περ. iii, 6Α, 6Β, 225, 226, 227 και 238 του Ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α΄) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης- Πρόγραμμα Καλλικράτης», όπως ισχύουν.

β) Του άρθρου 64 του Ν.4954/2022 (ΦΕΚ 136/Α΄) «Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799 της Επιτροπής για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα επιμέρους επιγραμμικά συστήματα συγκέντρωσης – Διατάξεις σχετικές με την εκλογική διαδικασία και τον έλεγχο εσόδων και δαπανών κομμάτων, συνασπισμών και υποψηφίων βουλευτών και αιρετών – Λοιπές επείγουσες διατάξεις».

γ) Του Π.Δ. 141/2010 (ΦΕΚ 234/Α΄) «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας», όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 92 του Ν.4446/2016 (ΦΕΚ 240/Α΄) «Πτωχευτικός Κώδικας, Διοικητική Δικαιοσύνη, Τέλη – Παράβολα, Οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, Ηλεκτρονικές συναλλαγές, Τροποποιήσεις του ν.4270/2014 και άλλες διατάξεις».

  1. Την αριθμ. 86779/19-12-2022 (ΦΕΚ 1183/Υ.Ο.Δ.Δ./20-12-2022) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών «Διορισμός του Σεραφείμ Λιάπη του Γεωργίου, στη θέση του μετακλητού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας».
  2. Την από 27-05-2024 ειδική διοικητική προσφυγή κατοίκων της Κοινότητας Λιβαδερού κατά της αριθμ. 40/2024 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σερβίων.
  3. Το αριθμ. πρωτ. 4306/-06-2024 έγγραφο του Δήμου Σερβίων, το οποίο πρωτοκολλήθηκε στην Υπηρεσία μας στις 13-06-2024 και με το οποίο διαβιβάσθηκαν τα ζητηθέντα στοιχεία και οι απόψεις του Δήμου επί της εν λόγω προσφυγής.

Και επειδή:

  1. Από τις διατάξεις των άρθρων 227 και 238 του Ν.3852/2010 και 64 του Ν.4954/2022 προκύπτει ότι, οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει με ειδική διοικητική προσφυγή τις αποφάσεις των συλλογικών και μονομελών οργάνων των δήμων, των Περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών και των συνδέσμων τους για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε πλήρη γνώση αυτής, ο δε Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ ΟΤΑ ασκεί τις αρμοδιότητες του Επόπτη ΟΤΑ κατά άρθρα 225 έως 227 του παραπάνω νόμου, εξετάζει την προσφυγή και αποφαίνεται επ’ αυτής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της.
  2. Η αριθμ. 40/2024 (ΑΔΑ: 6Ψ5Γ46ΜΓΗ5-0Κ8) απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων εκδόθηκε στις 23-04-2024, αναρτήθηκε στον ιστότοπο του προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 11-05-2024 και η ειδική διοικητική προσφυγή φέρει ημερομηνία κατάθεσης στην υπηρεσία μας στις 27-05-2024. Ήτοι, ασκήθηκε εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας των δέκα πέντε (15) ημερών (παρ. 1.α. του άρθρου 227 του Ν. 3852/2010). Επίσης, οι προσφεύγοντες έχουν έννομο συμφέρον για την άσκηση της προσφυγής και επομένως πρέπει να γίνει παραδεκτή αυτή και να εξεταστεί η βασιμότητά της.
  3. Όπως έχει νομολογηθεί, παρά τη γραμματική διατύπωση της διάταξης του άρθρου 227 του Ν.3852/2010, η δίμηνη προθεσμία για την εξέταση της προσφυγής αρχίζει από την περιέλευση στη διοίκηση πλήρους φακέλου της προς έλεγχο πράξεως. Και τούτο διότι στην περίπτωση που λείπουν κάποια στοιχεία ή οι απόψεις των άμεσα ενδιαφερομένων και ζητηθεί η αποστολή ή η συμπλήρωσή τους, η αποκλειστική αυτή προθεσμία αρχίζει από την περιέλευση αυτών, εφόσον έκτοτε είναι δυνατόν να διαμορφωθεί ολοκληρωμένη κρίση για τη νομιμότητα ή μη της πράξης (ΣτΕ 2242/08, 2115/09, 1530/06, 2484/01, Π. Ζυγούρη ερμην. Ν.3852/10 τόμ. Β΄ σελ. 43).
  4. Με την αριθμ. 40/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων αποφασίσθηκε κατά πλειοψηφία:

α. Η έγκριση της αξιοποίησης του Δημοτικού Δάσους Λιβαδερού σύμφωνα με την εγκεκριμένη από την Προϊσταμένη Επιθεώρησης Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Ηπείρου & Δυτικής Μακεδονίας, με την υπ’ αριθμ. 153664/28-03-2023 (ΑΔΑ: Ψ3ΞΜ4653Π8-124) απόφαση, Διαχειριστική Μελέτη του Δημοτικού Δάσους της Δ.Κ. Λιβαδερού του Δήμου Σερβίων για τη διαχειριστική περίοδο 2023-2032.

β. Η ανάθεση στη Δημοτική Επιτροπή του Δήμου να καθορίσει τους όρους της διακήρυξης, με σκοπό την επιλογή αναδόχου για την εκμετάλλευση της ανωτέρω διαχειριστικής μελέτης, με δέσμευσή της η εκμετάλλευση του Δημοτικού Δάσους Λιβαδερού να ξεκινήσει από περιοχή που δεν υπάρχει νομική αμφισβήτηση.

  1. Στη συνέχεια οι προσφεύγοντες, αφού εκθέτουν σύντομο ιστορικό, προβάλλουν τους λόγους ακύρωσης της αριθμ. 40/2024 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων.

Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι, η Διαχειριστική Μελέτη του Συνιδιόκτητου Δάσους Λιβαδερού εκπονήθηκε και περατώθηκε την 27-12-2022. Στο κείμενο αυτής (22η και 23η σελίδα), όπου περιγράφεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς του εν λόγω δάσους, αναφέρονται αυτολεξεί τα εξής:

«2.3 Συνθήκες ιδιοκτησίας

2.3.1 Ιδιοκτησιακό καθεστώς

Τα συνδιόκτητο δάσος Λιβαδερού (πρώην Μόκρου) ανήκε επί Τουρκοκρατίας στον Κωνσταντίνο Γριζόπουλο, Γιαννούλη Κων. Δήμου και κληρονόμους Ασήμ Αγά. Επί Τουρκοκρατίας, από τους παραπάνω το αγόρασαν κάτοικοι του χωριού Μόκρου (σήμερα Λιβαδερό). Τα ονόματα των αγοραστών αναφέρονται στο δωρητήριο εν ζωή συμβόλαιο υπ’ αριθ. 8170 του Συμβολαιογράφου Νικολάου Δημ. Καρτσιώτη (Παράρτημα ΙΙ).

Το δάσος Λιβαδερού αναγνωρίσθηκε σαν ιδιόκτητο κατά τα 5/7 των 40 μεριδίων ως ιδιωτικό το οποίο ανήκει στους κατοίκους του Μόκρου με την υπ’ αριθ. 41/22-12-1926 Απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου του Υπουργείου Γεωργίας βάσει του υπ’ αριθ. 110 ταπίου του 1325/1909, βεβαιωμένης γνησιότητας.

Έπειτα, οι κάτοικοι, στο όνομα των οποίων αναγνωρίσθηκαν τα 23/40 του δάσους, το δώρισαν στην κοινότητα Μόκρου (σήμερα Λιβαδερού) με το υπ’ αριθ. 8170/1928 Δωρητήριο Συμβόλαιο του Συμβολαιογράφου Σερβίων Νικόλαο Δημ. Καρτσιώτη, το οποίο μεταγράφηκε στον τόμο 10 και αριθ. 27 των βιβλίων Μεταγραφών την 28-01-1974.

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Δασών Κοζάνης το ποσοστό συνιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου στις δασικές εν γένει εκτάσεις εντός του ορίου ανέρχεται στο 32,50%. Εξυπακούεται ότι σε κληροτεμάχια (με έγκυρο τίτλο κυριότητας) και κατηγορία μορφής/κάλυψης Δασικού Χάρτη ΑΔ 20, ΠΔ 20 κ.λπ. δεν υφίσταται ποσοστό συνιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Δασών Κοζάνης. Επιπλέον επί της συνολικής έκτασης η Κτηματική Υπηρεσία κατέχει υπέρ του δημοσίου ένα επιπλέον ποσοστό 10%.

Έτσι, κατά την Εθνική Κτηματογράφηση που έγινε στην περιοχή το 2018, έπειτα από συνεννόηση των παραπάνω Υπηρεσιών, το δασόκτημα δηλώθηκε ως συνιδιόκτητο με τα παρακάτω ποσοστά ιδιοκτησίας:

  • Δήμος Σερβίων 57,50 %
  • Δ/νση Δασών Κοζάνης, υπέρ Ελληνικού Δημοσίου, 32,50%.
  • Κτηματική Υπηρεσία Κοζάνης, υπέρ Ελληνικού Δημοσίου, 10,00%.

Όλα τα παραπάνω έγγραφα περί ιδιοκτησιακού του Συνιδιόκτητου Δάσους Λιβαδερού παρουσιάζονται στο Παράρτημα ΙΙ».

Συνεχίζοντας οι προσφεύγοντες αναφέρουν ότι: «Η δωρεά αυτή ωστόσο πραγματοποιήθηκε το έτος 1928 και επί του συνόλου της εκτάσεως, η οποία θεωρούνταν εκείνη τη δεδομένη στιγμή ως δάσος. Από την υπ’ αριθ. 318/1923 αναφορά του τότε αρμόδιου Δασονόμου Σερβίων Κ. Καρτσώτα καθώς και από το υπ’ αριθ. 166/1924 έγγραφο της επιθεώρησης Δασών Κοζάνης, επί του οποίου μάλιστα υπάρχει η ρητή αναφορά και εν μέρει αποδοχή της υπ’ αριθ. 318/1923 αναφοράς, προκύπτει ξεκάθαρα πως η συνολική δασική έκταση της ευρύτερης περιοχής του Λιβαδερού, δεν ξεπερνούσε τα 7.000 στρέμματα. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα εξής: ΄΄Άπασα δε η έκτασις του χωρίου Μόκρου ανέρχεται εις τριάκοντα χιλιάδας (30.000) περίπου, εξ’ ων τα δέκα έξι χιλιάδας (16.000) στρέμματα καλλιεργήσιμος γη, τα επτά χιλιάδας (7.000) στρέμματα βοσκήσιμος γη, και τα υπόλοιπα επτά χιλιάδας (7.000) στρέμματα δάσος, και ότι εντός της βοσκησίμου εκτάσεως….΄΄. Δυνάμει δε του υπ’ αριθ. 166/1924 εγγράφου της επιθεώρησης Δασών Κοζάνης, το οποίο μνημονεύει και η υπ’ αριθ. 41/22-12-1926 Απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου του Υπουργείου Γεωργίας, η υπολογιζόμενη δασική έκταση δεν υπερέβαινε ούτε τις 4.500 στρέμματα.

Παρά ταύτα, η ΄΄κατά δήλωση΄΄ του Δήμου Σερβίων έκταση, φέρεται ως το 57,50% επί της σημερινής συνολικής εκτάσεως των 51.312,6 στρ. δασικής έκτασης, η οποία κατά τα λοιπά στηρίζεται, όπως εξ’ άλλου αναφέρεται ξεκάθαρα και στο κείμενο της διαχειριστικής μελέτης, στην εξαγορά από τους Οθωμανούς. Ενώ δηλαδή ο ίδιος ο Δήμος Σερβίων στήριζε ανέκαθεν το ιδιοκτησιακό του καθεστώς στη δωρεά των κατοίκων, οι οποίοι αναγνωρίσθηκαν ως κύριοι του τότε ιδιόκτητου δάσους, συνεπεία εξαγοράς από τους Οθωμανούς, απέκρυψε τόσο στο στάδιο δήλωσής του ενώπιον του Ελληνικού Κτηματολογίου, όσο και στο στάδιο εκπόνησης της διαχειριστικής μελέτης των ετών 2023- 2032, σε πόση ακριβώς έκταση συνίστατο η εν λόγω δωρεά…………….

Όλα τα παραπάνω αναφέρθηκαν κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 04- 12-2023, επί των οποίων εκδόθηκε η αριθ. 174/2023 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τη οποία ψηφίσθηκαν τα εξής:

  1. Να μην γίνει δεκτή η εφαρμογή της διαχειριστικής μελέτης του δάσους του Λιβαδερού.
  2. Ο Δήμος Σερβίων να υποβάλλει αίτηση προς το ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε διόρθωσης του κτηματολογικού χάρτη του δάσους του Λιβαδερού.

Παρόμοια αίτηση πρέπει να υποβάλλει ο Δήμος Σερβίων και προς την Δασική Υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας για την διόρθωση του δασικού χάρτη του δάσους Λιβαδερού.

  1. Άμεσα η δημοτική αρχή να τρέξει τις διαδικασίες αδειοδότησης για την υλοτόμηση του δάσους Λιβαδερού, για την κάλυψη των ατομικών αναγκών των κατοίκων για την περίοδο 2023-2024.

Χωρίς ωστόσο να υλοποιηθούν οι ανωτέρω αποφάσεις, το δημοτικό συμβούλιο έλαβε την προσβαλλόμενη αριθ. 40/2024 απόφασή του  ».

Προβαλλόμενοι λόγοι ακύρωσης της προσβαλλομένης απόφασης:

α. Η δήλωση ιδιοκτησίας του Δήμου Σερβίων έγινε στο σύνολο σχεδόν της εκτάσεως της Κοινότητας Λιβαδερού.

β. Πολλοί εκ των κατοίκων της Κοινότητας Λιβαδερού προσέφυγαν ενώπιον των προβλεπόμενων εκ του νόμου Επιτροπών εξέτασης ενστάσεων του Ελληνικού Κτηματολογίου.

γ. Η προσβαλλομένη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση της προηγούμενης αριθμ. 174/2023 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία ισχύει και διαθέτει του τεκμήριο νομιμότητας, δεδομένου ότι ουδέποτε προσβλήθηκε και ακυρώθηκε.

δ. Άπαντες οι προσφεύγοντες διαθέτουν δικαιώματα κυριότητας επί της εκτάσεως στην οποία αφορά η διαχειριστική μελέτη, τα οποία θίγονται από αυτή, δεδομένου του γεγονότος ότι με την εν λόγω διαχειριστική μελέτη αφ’ ενός ο Δήμος Σερβίων φέρεται συγκύριος και δη με ποσοστό 57,50% επί της συνολικής εκτάσεως, αφ’ ετέρου περιλαμβάνεται στην εν λόγω έκταση και καλλιεργήσιμη έκταση, καθώς και βοσκοτόπια που δεν περιλαμβάνονται στην έννοια του δάσους ή της δασικής έκτασης.

  1. Λαμβανομένων υπόψη των παραπάνω, θεωρούμε ότι:

Όσον αφορά τους (α), (β) και (δ) προβαλλόμενους λόγους ακύρωσης της προσβαλλομένης απόφασης, δηλαδή περί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του Δάσους Λιβαδερού, πρέπει να απορριφθούν, διότι με την προσβαλλομένη απόφαση εγκρίνεται η αξιοποίηση του Δημοτικού Δάσους Λιβαδερού, σύμφωνα με την εγκεκριμένη από την Προϊσταμένη Επιθεώρησης Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Ηπείρου & Δυτικής Μακεδονίας Διαχειριστική Μελέτη του Δημοτικού Δάσους της Δ.Κ. Λιβαδερού του Δήμου Σερβίων. Στο κείμενο δε αυτής, εκτός των άλλων, περιγράφεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς του εν λόγω δάσους, για το οποίο δεν είναι αρμόδιος να αποφανθεί ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η αρμοδιότητα για την επίλυση της διαφοράς μεταξύ των προσφευγόντων και του Δήμου Σερβίων ανήκει στο ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. και στα αρμόδια δικαστήρια.

Όσον αφορά το (γ) λόγο ακύρωσης, ότι δηλαδή η προσβαλλομένη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση της προηγούμενης αριθμ. 174/2023 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων, επίσης πρέπει να απορριφθεί, διότι η αριθμ. 40/2024 είναι νεότερη και δεν δημιουργείται ή τροποποιείται με αυτή περιουσιακή ή ιδιοκτησιακή κατάσταση ή άλλη έννομη σχέση των διοικούμενων.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το άρθρο 67 παρ. 2β του Ν.3852/2010, εάν ένα θέμα έχει συζητηθεί ήδη στο Δημοτικό Συμβούλιο και έχει ληφθεί απόφαση επ’ αυτού, μπορεί να τεθεί εκ νέου στην ημερήσια διάταξη άπαξ.

Εξάλλου, με την προσβαλλομένη απόφαση ανατίθεται στη Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Σερβίων να καθορίσει τους όρους της διακήρυξης, με σκοπό την επιλογή αναδόχου για την εκμετάλλευση της ανωτέρω διαχειριστικής μελέτης, με δέσμευσή της η εκμετάλλευση του Δημοτικού Δάσους Λιβαδερού να ξεκινήσει από περιοχή που δεν υπάρχει νομική αμφισβήτηση.

Αποφασίζουμε 

Απορρίπτουμε την από 27-05-2024 ειδική διοικητική προσφυγή κατοίκων της Κοινότητας Λιβαδερού του Δήμου Σερβίων κατά της αριθμ. 40/2024 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σερβίων, για τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό.

Κατά της απόφασης αυτής μπορεί να ασκηθεί προσφυγή εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την κοινοποίησή της ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Ν.3463/2006 (ΦΕΚ 114/A΄) «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», που εδρεύει στο κτίριο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στη ΖΕΠ Κοζάνης.

spot_img

Το servianews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο, θεωρώντας ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως υιοθετεί τις απόψεις αυτές, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σε κάθε περίπτωση, ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το servianews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράφουμε εριστικά, συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια, εκείνα που δεν σχετίζονται με τη θεματολογία του άρθρου, όπως και εκείνα που οδηγούν σε προσωπικές αντιπαραθέσεις.

Όσα σχόλια θεωρείτε πως είναι προσβλητικά, συκοφαντικά ή εριστικά μπορείτε να τα κάνετε "Αναφορά ως ακατάλληλα" πατώντας πάνω στο "..." που εμφανίζεται στα δεξιά του σχολίου.

spot_img
spot_img

Δημοφιλή

Περισσότερα νέα