Επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Καλλιόπη Βέττα αλλά και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Πάρις Κουκουλόπουλος, Απόστολος Πάνας και Φραγκίσκος Παρασύρης, σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει με τους ιδιοκτήτες φορτηγών της περιοχές των Σερβίων.
Συγκεκριμένα στην ερώτηση της η κα. Βέττα ανέφερε:
Θέμα : Άμεση λύση στο πρόβλημα με τα φορτηγά Δ.Χ. των Σερβίων
Οι ιδιοκτήτες και οι οδηγοί των φορτηγών Δ.Χ. των Σερβίων, αλλά και των παρακείμενων περιοχών, βρίσκονται σε απόγνωση καθώς έχει εξαλειφθεί ολοκληρωτικά το αντικείμενο της εργασίας τους, ως συνέπεια των αποφάσεων της Δ.Ε.Η και της πλήρους έλλειψης κυβερνητικής μέριμνας για στήριξη του μεταφορικού τους έργου.
Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ διέκοψε μονομερώς την ενεργή σύμβαση με το ορυχείο Προσηλίου για μεταφορά και χρήση του λιγνίτη στον Α.Η.Σ. Μελίτης -που πρόβλεπε μεταφορά ακόμα 145.000 τόνων λιγνίτη-, με αποτέλεσμα την πλήρη διακοπή των μεταφορών και ακινητοποίηση των φορτηγών ήδη από τις 4 Νοεμβρίου.Παράλληλα, δεν υπάρχει καμία μέριμνα, ούτε παρέμβαση της κυβέρνησης για αξιοποίηση των φορτηγών Δ.Χ. σε έτερες συμβάσεις του ορυχείου Προσηλίου ή σε άλλους Α.Η.Σ., με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη Πτολεμαΐδα V, με αποτέλεσμα οι περίπου 60 ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών να έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις στην είσοδο των Σερβίων, ζητώντας την επαναδραστηριοποίηση στη μεταφορά λιγνίτη, την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων της ΔΕΗ και την δέσμευση για αξιοποίηση και μεταφορά των αποθεμάτων του ορυχείου Προσηλίου για τους Α.Η.Σ. της περιοχής.
Παράλληλα, πρέπει να υπομνηματιστεί ότι οι ιδιοκτήτες και οδηγοί των φορτηγών έχουν πληγεί δριμύτατα από την εκκαθάριση της ΛΑΡΚΟ, καθώς απώλεσαν τα δεδουλευμένα χωρίς καμία αποζημίωση, για τα οποία μάλιστα είχαν πληρώσει φόρους και εισφορές, ενώ το 2022, λόγω της έλλειψη συντήρησης και πρόνοιας για την γέφυρα των Σερβίων που οδήγησε στο κλείσιμο της για 3 μήνες, είχαν υποστεί σοβαρούς περιορισμούς στην μεταφορά των φορτίων τους.
Επειδή οι ιδιοκτήτες και οι οδηγοί φορτηγών Δ.Χ. των Σερβίων μένουν χωρίς αντικείμενο, λόγω της αυθαίρετης απόφασης της ΔΕΗ και της κυβερνητικής αδιαφορίας
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Σε ποιες ενέργειες θα προβεί για την άρση της αυθαίρετης απόφασης της ΔΕΗ για μονομερή παύση της σύμβασης μεταφορά λιγνίτη στην ΑΗΣ Μελίτης;
- Ομοίως, ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβει για την μεταφορά λιγνίτη προς τους ενεργούς ΑΗΣ και ιδιαίτερα προς την Πτολεμαΐδα V;
Το ΠΑΣΟΚ ζητά κοινοβουλευτική παρέμβαση, διεκδικώντας από την Κυβέρνηση να δώσει άμεση λύση στο αδιέξοδο των ιδιοκτητών και οδηγών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης στο Δήμο Σερβίων.
Στην ερώτηση τους που κατέθεσαν οι τρεις βουλευτές προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρ. Σταϊκούρα, και τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θ. Σκυλακάκη αναφέρουν:
Σε αδιέξοδο ιδιοκτήτες και οδηγοί Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης στο Δήμο Σερβίων
Έντονη ανησυχία επικρατεί σε ιδιοκτήτες και οδηγούς Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης στο Δήμο Σερβίων του ν. Κοζάνης, εξαιτίας του εργασιακού και οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει εδώ και μήνες.
Αναλυτικότερα, όπως αναδεικνύει η “Επιτροπή αγώνα ιδιοκτητών ΦΔΧ περιοχής Σερβίων”, την 5η Φεβρουαρίου 2024 συνεδρίασε “λαϊκή συνέλευση”, αποτελούμενη από τους ιδιοκτήτες των Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και τους οδηγούς που απασχολούνται στη μεταφορά λιγνίτη από το ορυχείο Προσήλιου προς τη ΔΕΗ. Αντικείμενο είχε τη δυσμενή εξέλιξη πως “η διακίνηση έχει διακοπεί μονομερώς από τη ΔΕΗ από την 4η Νοεμβρίου 2023, παρά το γεγονός ότι υπάρχει ενεργή σύμβαση του ορυχείου με τη ΔΕΗ. Παράλληλα, γίνεται εξαγωγή του λιγνίτη προς τη Βόρεια Μακεδονία, χωρίς οι τοπικοί αυτοκινητιστές να έχουν καμία συμμετοχή στη μεταφορά”.
Οι πληττόμενοι συμπολίτες μας, προχωρούν σε κινητοποιήσεις, παρατάσσοντας τα οχήματά τους στην είσοδο της πόλης των Σερβίων, μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους. “Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι η “χαριστική βολή” σε εξήντα ΦΔΧ που στηρίζουν με τη δραστηριότητα τους στο ορυχείο Προσήλιου το 60% του ΑΕΠ ολόκληρης της περιοχής Σερβίων”, τονίζουν χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, διεκδικούν:
- Επαναδραστηριοποίηση των φορτηγών τους στη μεταφορά του λιγνίτη προς οποιοδήποτε προορισμό,
- Τήρηση της συμβατικής υποχρέωσης από τη ΔΕΗ για την παραλαβή του λιγνίτη,
- Δέσμευση της ΔΕΗ για προμήθεια λιγνίτη από το ορυχείο του Προσήλιου σε οποιοδήποτε ΑΗΣ μέχρι το τέλος χρήσης του λιγνίτη ως καύσιμο.
Υπογραμμίζεται ότι πρόκειται για έναν σημαντικό επαγγελματικό κλάδο που εδώ και σαράντα χρόνια στηρίζει την ενεργειακή αυτάρκεια της Χώρας μας, ενώ έχει πληγεί έντονα και στο παρελθόν. Όπως υπενθυμίζει η “Επιτροπή αγώνα ιδιοκτητών ΦΔΧ περιοχής Σερβίων”, “με την Τροπολογία για την εκκαθάριση της ΛΑΡΚΟ, χάσαμε δεδουλευμένα χωρίς καμία αποζημίωση, καταβάλλοντας παράλληλα στο Κράτος όλους τους φόρους (ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος, εισφορές κλπ). Με το κλείσιμο της γέφυρας Σερβίων, υποστήκαμε τρίμηνη παύση μεταφοράς, χωρίς καμία αποζημίωση από το Κράτος, καθώς αφορούσε αποκλειστική υπαιτιότητά του το γεγονός ότι δεν υπήρχε ασφαλής διέλευση για τα οχήματά μας”.
Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την άρση του εργασιακού και οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει οι εν λόγω ιδιοκτήτες και οδηγοί Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης στο Δήμο Σερβίων;
- Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε για την ικανοποίηση των διεκδικήσεών τους;
- Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ανωτέρω (1) και (2) ενεργειών και πρωτοβουλιών σας;
Από τη μεριά του, το ΚΚΕ, μέσω της Τομεακής Επιτροπής Κοζάνης, εξέδωσε ανακοίνωση στήριξης των ιδιοκτητών και οδηγών φορτηγών δημοσίας χρήσης της περιοχής των Σερβίων.
Στηρίζουμε το δίκαιο αγώνα και τα δίκαια αιτήματα των ιδιοκτητών και οδηγών φορτηγών δημοσίας χρήσης της περιοχής των Σερβίων
Το ΚΚΕ στηρίζει τον δίκαιο αγώνα και τα δίκαια αιτήματα των ιδιοκτητών και οδηγών φορτηγών δημοσίας χρήσης της περιοχής των Σερβίων οι οποίοι βγήκαν στον δρόμο για να διεκδικήσουν την επιβίωση τους.
Η διαχρονική πολιτική όλων των κυβερνήσεων, την οποία επιτάχυνε η ΝΔ (“απελευθέρωση” αγοράς ενέργειας, “απολιγνιτοποίηση” – “πράσινη μετάβαση”) έχει οδηγήσει τον λαό της περιοχής σε απόγνωση. Έχουν χαθεί χιλιάδες θέσεις εργασίας, έχει ενταθεί η ενεργειακή φτώχεια, υποβαθμίζεται το περιβάλλον και η ποιότητας ζωής των κατοίκων κ.α.
Μια πολιτική που η κάθε κυβέρνηση (ΝΔ,ΣΥΡΙΖΑ,ΠΑΣΟΚ) την έχτιζε πατώντας πάνω στα πεπραγμένα της προηγούμενης και όλοι μαζί επιδείκνυαν στρατηγική σύμπλευση πάνω στις κατευθύνσεις της ΕΕ και των μονοπωλιακών ομίλων της ενέργειας που έχουν ως βασικό σκοπό την υψηλή κερδοφορία των “πράσινων αρπακτικών”.
Αυτή η πολιτική οδήγησε στο κλείσιμο του ΑΗΣ Καρδιάς, του ΑΗΣ Αμυνταίου, την υπολειτουργία των υπολοίπων ΑΗΣ όπως της Μελίτης και ετοιμάζεται σε λίγα χρόνια να κλείσει και όσους έμειναν ακόμη και την υπερσύγχρονη μονάδα Πτολεμαΐδα V. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι και το αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει οι ιδιοκτήτες και οι οδηγοί της περιοχής των Σερβίων, οι οποίοι μάλιστα έχουν χάσει δεδουλευμένα λόγω της εκκαθάρισης της ΛΑΡΚΟ και έχουν υποστεί πλήγμα στο εισόδημα τους λόγω του κλεισίματος της γέφυρας των Σερβίων για αρκετούς μήνες .
Ο δίκαιος αυτός αγώνας χρειάζεται να δυναμώσει, να γίνει υπόθεση συνολικά του λαού της περιοχής των Σερβίων βάζοντας στο στόχαστρο την αιτία και το πραγματικό αντίπαλο την πολιτικής της απολιγνιτοποίησης – πράσινής μετάβασης για λογαριασμό των μονοπωλιακών ομίλων.
Δεν πρέπει να υπάρξει καμία εμπιστοσύνη σε όσους προώθησαν και στήριξαν αυτή την πολιτική(κυβερνήσεις, αστικά κόμματα, Περιφέρεια, Δήμοι), φρόντισαν να την εξωραΐσουν και τώρα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα, κοροϊδεύοντας ότι αυτή μπορεί να εφαρμοστεί με έναν “δίκαιο” και “ομαλό” τρόπο. Είναι υποκριτικό καθώς δεν μπορεί να υπάρξει “ομαλή” και “δίκαιη” ανεργία, καθώς και “ομαλή” και “δίκαιη” φτώχεια.
Είναι ανάγκη να δυναμώσει η εναντίωση στις κατευθύνσεις κυβέρνησης και ΕΕ, να διεκδικηθεί η συνέχιση της αξιοποίησης του λιγνίτη στις μονάδες της περιοχής που λειτουργούν με τις αναγκαίες περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις με στόχο φθηνή ενέργεια για τον ελληνικό λαό. Να μην μείνει κανένας ιδιοκτήτης και οδηγός φορτηγού χωρίς δουλειά,χωρίς μεροκάματο.
Το ΚΚΕ δίνει όλες του τις δυνάμεις για να στηριχθεί ο δίκαιος αυτός αγώνας και τονίζει για άλλη μια φορά ότι “σωτήρες” δεν υπάρχουν και ότι μόνο ο λαός μπορεί να υπερασπιστεί την ζωή του, με τον οργανωμένο του αγώνα σε συμπόρευση με το ΚΚΕ παντού.
Οι αγώνες του λαού σπάνε την σιωπή, στη μίζερη ζωή καμιά υποταγή.